lördag 10 augusti 2013

Broderad tunika


Jag sydde en klänning/tunika i blått linnetyg och broderade blommor i olika röda nyanser på överdelen.
Det här var första gången som det kändes att jag lyckades med mina broderier, förut har det bara blivit ojämnt och sett slarvigt ut. 

När man jämför med att sticka gick arbetet väldigt fort. Jag hade en ganska klar bild av vilken modell jag ville ha på plagget och blommönstret var lätt att brodera.





Inspiration och tips fick jag ur Karin Holmbergs bok Karins broderier. Jag använde tavelkrita för att skissa upp mönster på tyget och broderade sedan med moulinégarn. 






4 kommentarer:

  1. Skitsnygg!!! Verkligen. Var hittade du mönstret till tunikan?

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Jag tog modell av en tunika jag hade och ändrade ett gammalt mönster för en klänning för att få de rätta proportionerna. Mönstert på klänningen var från en gammal Burda tidning och tunikan från Odd Molly.

    SvaraRadera